Strategische planning

Je markt en inkomstenbronnen gaan door grote veranderingen? Of je organisatie staat voor een groeispurt? Om op zulke zaken vat te krijgen, kan je het best je strategie herbekijken.

Strategie is de manier waarop je je middelen inzet om over een langere termijn succesvol de doelstellingen van jouw organisatie te realiseren. Voor organisaties die maatschappelijke meerwaarde beogen, komt het erop aan het delicate evenwicht te vinden tussen de sociale en bedrijfseconomische doelstellingen.

Die doelen bepaal je door naar buiten, naar binnen en vooral vooruit te kijken. Om jouw ondernemingsstrategie uit te stippelen, reiken we je naast het globale raamwerk ook tools, trucs en tips aan. En niet te vergeten: onze rijke ervaring als procesbegeleider.

Belangrijke stappen zijn onder meer:

  • de missie en visie opstellen of herijken
  • de unieke set van waarden van jouw organisatie definiëren
  • de omgevingsfactoren in kaart brengen, en je mogelijke aanpak ervan
  • je positionering tegenover je belangrijkste concurrenten bepalen
  • je klantenportefeuille kritisch bekijken

En uiteraard stellen sociale ondernemingen zich ook het best de vraag hoe ze hun doelgroep of ruimere stakeholders hierbij betrekken.

Het resultaat: een set van maximaal vijf strategische doelstellingen die de gewenste situatie kort maar krachtig weergeven en een set van operationele doelstellingen om de juiste mensen, middelen en methoden erop in te zetten.

Meer weten? Contacteer ons.


 

Nieuws en praktijkvoorbeelden:

Strategisch plan geeft De Ploeg houvast

Directeur Steven Vandebroek vertelt waarom hij zijn strategie onder handen nam en hoe hij vermijdt dat ze in de schuif belandt.

Lees meer >