5 tips voor een overtuigende bedrijfsfolder

20/11/2015

Er komt een grote beurs of ander event in je sector aan. Een heel goede aanleiding om een bedrijfsfolder te maken. Maar hoe pak je het aan? Met die vraag hielpen we Buseloc, een maatwerkbedrijf dat onder meer matrashoezen en meubelbekleding maakt. Hier vind je vijf aandachtspunten en hun concrete toepassing.

1. Stel de juiste basisvragen

  • Voor wie is je folder bedoeld? Hoe beter je je doelgroep afbakent, hoe gerichter en succesvoller je communicatiedrager.
  • Wat wil je ermee bereiken? Moet je naam blijven hangen en wil je mensen zin doen krijgen om je site te bezoeken? Of moeten ze meteen de telefoon grijpen voor een tijdelijke actie?
  • Hoe ga je ze gebruiken? Opsturen, op een stand leggen, bij een persoonlijk contact afgeven…?

Het antwoord op die vragen bepaalt niet alleen de vorm en de inhoud van je folder. Het bepaalt vooral of je wel folder nodig hebt. Dat was het geval bij Buseloc, want op een meubelbeurs volstaat een visitekaartje niet. Ook voor andere klantencontacten bleek het een nuttig instrument.

2. Spreek over wat je klant bezighoudt, niet over jezelf

Ben je een bedrijf dat inspeelt op de noden van je klanten? Prima. Pas hetzelfde principe dan toe in je communicatie. Maak geen folder over jezelf, maar toon waarmee je de klant kan helpen, vanuit de vragen waarmee hij of zij zit.

Buseloc schrikt er niet voor terug om dat letterlijk te doen: met een aantal veel gestelde vragen waarin de (potentiële) klant zich herkent. “Geen transport? Geen probleem, wij leveren tot aan de deur!” of “Maatwerk, is dat wel betaalbaar in België? Ja zeker, laat ons eens een offerte opstellen.” Daarnaast komen er ook een aantal zaken in beeld die klanten geruststellen: ja, wij steppen textiel met de juiste machine, en ja, wij hebben opslagruimte.

3. Toon wie je bent

Je toont altijd wie je bent, meestal zelfs onbewust. Van hoe je onthaalmedewerker de telefoon opneemt tot het briefhoofd van de factuur die je klant krijgt: het maakt allemaal deel uit van je uitstraling als bedrijf. Een folder is een goede gelegenheid om daarbij stil te staan, maar forceer het niet.

Neem nu de coverfoto van Buseloc: die is gemaakt door een professionele B2B-fotograaf in het bedrijf zelf. Geen foto van een perfecte modellenhand uit een fotodatabank zoals Shutterstock. Daar is niets mis mee. Alleen past het beter bij Buseloc om professioneel én authentiek uit de hoek te komen. En ja, de foto’s van matrashoezen binnenin zijn niet allemaal vanuit dezelfde hoek gefotografeerd. Deze foto’s zijn met veel plezier door de klanten ter beschikking gesteld, dezelfden die ook graag een testimonial aanleverden voor op de achterkant van de folder. Ook dat is typisch voor Buseloc.

4. Geef je waarden de juiste plaats

Wat dan met de vraag van een miljoen voor ondernemingen uit de sociale economie: zetten we in de verf dat we met kansengroepen werken? Vermeld het zeker als je mikt op klanten die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden – en dat zijn de meesten tegenwoordig. Maar zet het niet centraal, want dat zou betekenen dat het je voornaamste troef is. En dan heb je een probleem (waarvoor je terecht kan bij ‘Integrale bedrijfsanalyse’).

De vraag van een miljoen voor ondernemingen uit de sociale economie: zetten we in de verf dat we met kansengroepen werken?

Buseloc zet dus andere troeven in de verf: veelzijdigheid en flexibiliteit. Sterktes uit een voorafgaande SWOT-analyse, maar dat is weer een ander verhaal.

5. Spring eruit, op een manier die bij je past

Buseloc koos voor een formaat van 15 x 15 cm. Buiten de standaard en dus duurder. Hetzelfde geldt voor passende enveloppes, indien je ze zou willen opsturen. Wat zegt dit? “Wij zijn geen standaardbedrijf met standaardoplossingen.” Dat is precies wat ook de klanten zeggen over dit bedrijf, en de reden waarom ze het zo waarderen.

Natuurlijk zijn er nog andere aandachtspunten. Bijvoorbeeld de keuze van het papier. De dikte, glans enz. bepalen mee je uitstraling. Een goede ontwerper en drukker kunnen je daar zeker bij helpen.