Drie maatregelen waardoor je coöperatie makkelijker vennoten werft

Laatst bijgewerkt op 27/5/16.

Sinds 1 juli 2015 geldt een ‘taxshelter voor starters’: een maatregel waardoor starters (tot 4 jaar oud) makkelijker kapitaal bij een ruim publiek kunnen aantrekken. Deze maatregel komt er boven op de verminderde roerende voorheffing voor vennoten. Daarnaast maakt ook de vrijstelling van de prospectusplicht het voor coöperaties makkelijker om vennoten te werven.

1. Taxshelter voor starters

Dankzij de taxshelter voor starters kan je als beginnend bedrijf (tot 4 jaar oud) aandelen aanbieden tegen aantrekkelijke voorwaarden. Je aandeelhouders (vennoten) kunnen rekenen op een eenmalige belastingvermindering van 30 % voor kleine ondernemingen en zelfs 45 % voor micro-ondernemingen.

  • Een onderneming is klein wanneer ze aan twee van deze drie voorwaarden voldoet: hoogstens 50 medewerkers; 9 miljoen euro jaaromzet (7,3 miljoen vóór 1 januari 2016); een balanstotaal van 4,5 miljoen euro (3,65 miljoen vóór 1 januari 2016).
  • Micro-ondernemingen moeten aan twee van de volgende drie voorwaarden voldoen: hoogstens 10 medewerkers; een maximale omzet van 700.000 euro; een jaarlijks balanstotaal van 350.000 euro.

Voorwaarden

De vennoten mogen de aandelen 4 jaar lang niet verkopen, anders volgt er een belastingvermeerdering. Ze mogen ook geen bedrijfsleider of bestuurder zijn. Om van de tax shelter gebruik te maken, mogen particulieren maximaal € 100.000 investeren.

Het bedrag moet in contanten op de rekening van je onderneming komen en je mag het opgehaalde geld niet gebruiken om uit te lenen, dividenden uit te keren of aandelen te kopen. Je mag op deze manier maximaal € 250.000 ophalen.

Hoe invullen in de belastingaangifte

Particulieren kunnen het bedrag van hun investering in een kleine vennootschap invullen bij de code 1318/2318, die van een microvennootschap bij 1320/2320.

Meer weten?

Lees de kleine lettertjes en info rond investering in een startersfonds of via een crowdfundingplatform op de site van Agentschap Innoveren en Ondernemen.

2. Minder of zelfs geen roerende voorheffing

Ook de vermindering en vrijstelling van roerende voorheffing maken het voor vennoten aantrekkelijk om aandelen van je coöperatie te kopen:

  • Je vennoten betalen minder roerende voorheffing wanneer je coöperatie een kleine vennootschap is. Het eerste boekjaar betalen ze wel de normale 25 % roerende voorheffing op het dividend dat je coöperatie uitkeert. Maar het tweede jaar betalen ze slechts 20 % en vanaf het derde jaar nog maar 15 %. Dit is de VVPR-bis-regeling, in werking sinds 2013.
  • Je vennoten betalen helemaal geen roerende voorheffing op een dividend tot € 190 wanneer je coöperatie erkend is door de Nationale Raad voor Coöperaties (NRC). Dit is zo sinds 2002 volgens Art. 21, 6° van het Wetboek Inkomstenbelastingen.

3. Geen prospectus publiceren als je minder dan 5 miljoen euro ophaalt

Naast deze maatregelen die aandelen aantrekkelijker maken voor vennoten, is er ook een maatregel die het voor coöperaties makkelijker maakt om aandelen aan te bieden. Vennootschappen die aandelen willen aanbieden, moeten normaal gezien een prospectus publiceren met uitleg over de aandelen die ze aanbieden. Deze prospectus is verplicht wanneer ze hun aanbod naar meer dan 150 mensen richten en meer dan 100.000 euro willen ophalen. Zo’n prospectus, door de FSMA goedgekeurd, kost al gauw meer dan 10.000 euro, vaak een serieuze hap uit het budget nog voor de oproep iets heeft opgebracht.

Is je coöperatie erkend door de NRC, dan moet je pas een prospectus publiceren wanneer je meer dan 5 miljoen euro wil ophalen. Je vennoten mogen op het einde van de intekening voor maximaal 5.000 euro aandelen bezitten.

schema_3_maatregelen

Meer weten over het uitgeven van aandelen als coöperatie?
Download deze brochure: Laat het grote publiek u financieren

Hoe geef je aandelen uit in functie van je ondernemingsplan? En hoe zet je een campagne op om potentiële vennoten te werven? Contacteer onze adviseurs voor begeleiding: Karel Verhaeghe (financiering), Isabel Wagemans (communicatie).

Bekijk ook: