Obligatielening voor vzw’s: de praktische kanten

Je weet wat een obligatielening is en waarom dit voor jouw vzw een goede financieringsvorm zou kunnen zijn? Proef dan ook even van de praktische kanten die erbij komen kijken.

Welke nominale waarde kies je voor de obligaties?

Met een obligatie van 100 euro trek je een ander publiek aan dan met een obligatie van 2.500 euro. Je kan ook verschillende waardes aanbieden. Op de vervaldag moet je de nominale waarde van de obligaties terugbetalen aan de kredietverstrekkers.

Welke looptijd kies je?

De looptijd gaat doorgaans van 6 maanden tot 10 jaar. Kies je voor verschillende looptijden, dan kan je meerdere profielen van kredietverstrekkers aantrekken.

Welke interestvoet kies je?

De interestvoet moet natuurlijk voordelig zijn voor je vzw, dus lager dan wat je bij een bank zou betalen. Maar de interest moet ook aantrekkelijk zijn voor de kredietverstrekkers. Je kan de rentevoeten van de OLO (lineaire obligaties) of van spaarrekeningen als uitgangspunt nemen. De Nationale Bank van België geeft altijd de recentste geldmarkttarieven. Een renteloze lening? Kan ook, indien je een heel gemotiveerd publiek en een bijzonder wervend project hebt.

Welk plafond en minimum leg je vast?

Je stelt het best een plafond in, want als je te veel geld ophaalt, moet je ook veel interesten betalen. Wie gestort heeft nadat het plafond bereikt is, betaal je terug. Ook een minimumgrens is het overwegen waard. Heb je dit minimumbedrag niet bereikt op een bepaalde dag, dan heb je het recht om de uitgifte te annuleren en de al gestorte bedragen terug te betalen.

Hoe zit het met de roerende voorheffing?

De interesten die je aan je obligatiehouders uitbetaalt zijn onderworpen aan roerende voorheffing (25 % in juli 2014). Jouw vzw moet die roerende voorhouding afhouden en doorstorten aan de FOD Financiën. Dat moet binnen de 15 dagen nadat je de obligatiehouder betaald hebt. Anders betaal je nalatigheidsinteresten. De particulieren aan wie je de interesten hebt betaald, hoeven zelf geen aangifte meer te doen.

Hoe informeer ik mijn publiek?

Als vzw ben je vrijgesteld van prospectusplicht. Dat is een aanzienlijke besparing, want zo’n prospectus kost al gauw enkele duizenden euro’s. Toch investeer je het best in degelijke en uitgebreide documentatie zodat je publiek een weloverwogen keuze kan maken. Informeer je doelgroep zeker over je activiteiten : het project, het financieel plan, je inkomstenbronnen om hen kapitaal en rente terug te betalen. Daarnaast moet je ook de nodige informatie bieden over de obligaties zelf.
Febecoop maakte samen met Financité en SAW-B een praktische gids en website voor coöperaties en vzw’s over directe financiering door het grote publiek.

Meer weten :

Bekijk ook: