Kenniscentrum

Strategisch plannen in de sociale economie

Een markt die volop in verandering is. Een groeispurt die je ziet aankomen voor je organisatie. Of inkomstenbronnen die dreigen op te drogen. Het zijn enkele van de vele goede redenen om je strategie te herbekijken.

Veel organisaties krijgen minder subsidies, worden ingehaald door de technologie of zitten met hun aanbod nog volop in het CO2-tijdperk. Ze moeten hun strategie volop scherpstellen om te overleven of hun missie waar te maken. Alleen door hun kwaliteiten zo goed mogelijk af te stemmen op de externe omstandigheden kunnen waardengedreven ondernemingen op lange termijn nog succesvol zijn in de veranderende wereld. Ze moeten een delicaat evenwicht vinden tussen hun sociale en bedrijfseconomische doelstellingen.

Met ons handboek ‘Strategisch plannen in de sociale economie’, uitgegeven door Politeia, willen we waardengedreven bedrijven helpen om hun strategie goed te herbekijken en hun middelen zo efficiënt mogelijk in te zetten. In het boek vind je dan ook heel wat technieken, tools en tips om werk te maken van het proces van strategische en duurzame planning. Het boek bevat ook tips om onze lokale maatwerkbedrijven en coöperaties verder te verduurzamen, in een wereld die stilaan botst op de limieten van de globalisering. Opnieuw met als doel om een rol van betekenis te blijven in de wereld van morgen.

Verder vind je op onze website ook de nodige praktijkverhalen om je te inspireren en een handige tool om je waarden te expliciteren – een eerste voorwaarde om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en zo je strategie in de startblokken te zetten.

Praktijkverhalen

Meer verhalen
example

Samen gaan we verder

Heb je specifieke vragen of noden? Wij zijn er voor jou.

Contacteer ons