Fiets is toekomst van levering in binnensteden

09/05/2019

Meer dan een op de vier leveringen in de stad met de fiets? Dat is mogelijk! bpost, Delhaize, Multipharma en CSD (Centrale de Soins et Services à Domicile de Bruxelles) testen leveringen per fiets vanaf deze maand uit in het Brussels Gewest. De coöperatieve vennootschap urbike leidt het project in goede banen.

De laatste kilometer tot aan de bestemming is de achilleshiel van goederentransport. Het drukke verkeer en de dichte bebouwing in een stad maken leveringen vaak moeilijk en weinig efficiënt. Voor de meeste vervoerders is de laatste kilometer dikwijls de duurste, zowel economisch als wat betreft negatieve gevolgen voor de mobiliteit en het milieu. Vrachtvervoer is verantwoordelijk voor 25 % van de CO2-uitstoot en 33 % van de fijnstofuitstoot van het autoverkeer in Brussel.

Maar wat als ‘de fiets’ de toekomst wordt voor leveringen in de binnenstad? Dankzij haar innovatieve fietsdistributiemodel, geïnspireerd op de maritieme containerisatie, gaat de Brusselse coöperatieve vennootschap urbike die mogelijkheid gedurende 2 jaar verkennen, samen met bpost, CSD, Delhaize en Multipharma. Urbike rust fietskoeriers uit met aanhangwagens die een palet of een container – afkomstig van een vrachtwagen, boot of trein – meteen kunnen meepikken en vervolgens elders in de stad afleveren. Met een capaciteit van 1,5 m³ en 200 kg goederen is deze oplossing een geloofwaardig alternatief voor bestelwagens en lichte vrachtwagens.

Kilometer 0 van het BCklet-project

Het experiment maakt deel uit van het project BCklet, financieel ondersteund door Innoviris (Test-it) en uitgevoerd in samenwerking met een consortium van experten: Smart, Febecoop, de Vrije Universiteit Brussel (MOBI) en de Université Saint-Louis. Het doel is om te bewijzen dat de fietslevering een reële oplossing biedt voor het transport over de laatste kilometer en kan worden gebruikt voor alle soorten goederen. Op donderdag 9 mei geeft urbike het startschot voor de eerste fietsleveringen van de 4 partner-klanten van het BCklet-project. In totaal zijn er vanaf 2020 in totaal 115.000 fietsleveringen gepland per jaar en een twintigtal lokale en duurzame jobs gecreëerd, nog voor de schaalvergroting van de activiteiten.

Een coöperatief model voor fietskoeriers

De deeleconomie en goede arbeidsomstandigheden gaan niet altijd en overal hand in hand. Urbike wil bewust de sector van fietskoeriers, de platformeconomie en waardig werk met elkaar verzoenen. Naast de operationele component heeft het BCklet-project een fundamentele sociale doelstelling: de fietskoeriers te organiseren in een coöperatieve vennootschap, om hen kwalitatieve jobs garanderen.

In samenwerking met de Brusselse koeriersbedrijven Dioxyde de Gambettes, Molenbike en Hush Rush wil urbike een maatschappelijk verantwoord bedrijfsmodel ontwikkelen met een hoog serviceniveau én hoogwaardige lokale tewerkstelling. Daarvoor rekent het project op expertise uit de academische en coöperatieve wereld. Smart verwelkomt urbike in haar ecosysteem en zal haar ervaring delen over de ontwikkeling en het beheer van de coöperatieve platforms. Smart werkte eerder al met Deliveroo in België, en zal die ervaring inzetten om samen met de Universiteit van Saint-Louis het sociale statuut van de platformwerkers te ontwikkelen. Febecoop biedt het project het perspectief van een coöperatieve deskundige om de uitvoering van het bestuur van urbike te coördineren, ten dienste van het economisch model en een effectief participatief beheer.

Impact

Volgens urbike zou de grootschalige toepassing van de BCklet-oplossing op lange termijn 66.000 ton CO2-uitstoot per jaar kunnen vermijden, wat neerkomt op een vermindering van 2% van de huidige totale uitstoot van het Gewest! Maar dit moet uiteraard worden bevestigd door het MOBI-laboratorium van de Vrije Universiteit Brussel, dat binnen het BCklet-consortium verantwoordelijk is voor het meten van de sociale (mobiliteit, lawaai, comfort) en milieu (vervuilings)-externaliteiten die door het model worden vermeden.

Fietsen is meer dan ooit de toekomst van leveringen in de binnensteden!


4 partner-klanten positioneren zich als echte pioniers in stedelijke logistiek:

Multipharma is een belangrijke speler in de farmaceutische sector op nationale schaal en zet zich samen met urbike in voor het testen van een oplossing voor leveringen in stedelijke centra die het milieu en de specifieke voorwaarden van het vervoer van geneesmiddelen respecteert. “Naast de praktische oplossing van urbike op onze behoeften aan mobiliteit en logistieke flexibiliteit, sluiten de waarden van het samenwerkingsmodel dat door urbike wordt ondersteund perfect aan bij die van onze coöperatieve venootschap en onze visie op de stad van morgen”, aldus Fabienne Bryskère, Managing Director bij Multipharma.

Als eigenaar van een van de grootste vloten elektrische fietsen van het land wil bpost zijn positie als meest ecologische postoperator ter wereld versterken en zich beter aanpassen aan de toegankelijkheidsbeperkingen van de stadscentra. “Met bpost zijn we er ons van bewust dat onze activiteiten een belangrijke impact hebben op het milieu. Deze test stelt ons dus perfect in staat om twee belangrijke strategische pijlers te verzoenen, enerzijds het verminderen van onze ecologische voetafdruk door het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen en anderzijds, een duurzaam antwoord bieden op de verwachtingen van de klant die steeds meer pakjes versturen,” verklaart Koen Van Gerven, CEO van bpost.

Met 700 warme en koude maaltijden die dagelijks aan de huizen van de patiënten worden geleverd, is CSD de belangrijkste speler in Brussel in huiszorg en diensten. “Dit proefproject biedt een uitzonderlijke kans voor CSD om een alternatieve, ecologische en snellere leveringsmethode te testen voor de optimale levering van maaltijden aan onze begunstigden, in het bijzonder in het centrum van de stad waar de stedelijke herontwikkeling een impact heeft gehad op de mobiliteit”, aldus Aurélien Doffigny, Chief Executive Officer van CSD Brussels Group.

Delhaize laat enkele van zijn Brusselse winkels voortaan bevoorraden door fietscontainers – een primeur onder de Belgische supermarkten. “Met dit fietsproject willen we in de eerste plaats bekijken hoe we op een duurzame manier de winkels kunnen bevoorraden. Hoe meer winkels we kunnen we beleveren met de fiets, hoe minder vrachtwagens in het verkeer en hoe beter voor het milieu. Dit project kan alleen maar winnaars tellen”, zegt een opgetogen CEO van Delhaize Xavier Piesvaux.