Linked.farm: de herontdekking van de korte keten

Terwijl voor sommigen de handel volledig stilligt, kunnen anderen de vraag niet meer volgen. Linked.farm valt zonder twijfel in de laatste categorie, met bestellingen die vertienvoudigd zijn in vergelijking met het pre-coronatijdperk. Zo’n sterk gestegen vraag, vraagt natuurlijk ook om de werking op meer dan één plaats te hertekenen.

De COVID-19 pandemie lijkt naast heel wat nadelen toch ook enkele voordelen met zich mee te brengen. Eén daarvan is dat mensen de weg naar de lokale boer of handelaar meer en meer (terug)vinden, iets wat Linked.farm nu aan levende lijve ondervindt. Linked.farm is een digitaal en logistiek platform voor korte keten- en hoeveproducten. Boeren kunnen zo rechtstreeks aan de klanten verkopen. Op die manier kan Linked.farm de producenten voor een deel ontzorgen van bepaalde lasten, zoals bijvoorbeeld de boekhouding en logistiek. Het digitaal platform werkt voor verkopen aan particulieren, business to business of via abonnementen. Een voordeel van dit platform is dat ieder onder eigen naam kan werken, maar wel het digitaal platform zelf en de info erop kan delen.

 

Door de exploderende vraag is het alle hens aan dek bij Linked.farm.  We kregen vragen van mensen die helpende handen aanbieden, maar hoe organiseer je dat praktisch?  Van Febecoop kregen we enkele goede tips en contacten via dewelke we hier nu flexibeler op kunnen inspelen.  

Daarnaast komt ook de vraag om systemen en structuren te herdenken. Een mooi voorbeeld hier is de picking, het samenstellen van de voedselpaketten. Normaal spreidt men de klantenbakken uit en wordt alles er zo ingelegd. Nu gaat men omgekeerd te werk gaan; men stalt de producten eerst uit om dan pas de picking te doen, zoals bijvoorbeeld bij Ikea. Een hele aanpassing, aangezien Linked.farm niet over een voorraad beschikt.

Een andere noodzakelijke aanpassing was het platform herprogrammeren, zodat bijvoorbeeld de picking met meerdere medewerkers kon gebeuren. Ook verschillende levermethoden moesten ingevoerd worden en tijdstippen waarop men een maximaal aantal bestellingen kan toelaten. 

Daarnaast geeft Linked.farm een deel van het aanbod een nieuwe bestemming. Nu de horeca volledig stilligt, biedt men producten aan uit dit circuit om ook deze, al is het maar deels, aan te man te kunnen brengen.

Maar hoever men ook blijft hervormen, het is en blijft een proces van trial and error. En men mag nog zo goed hervormen als men kan, toch wordt op een bepaald moment het plafond bereikt. Elke koe kan maar een bepaald volume melk produceren daarna stopt het. De coöperatieve vorm heeft weliswaar een bepaalde, hoe klein of groot ook, invloed op de werking; er is veel wisselwerking en overleg waardoor er snel geschakeld kan worden om zo de processen aan te passen of te stroomlijnen. De menselijke factor blijft in een coöperatie natuurlijk cruciaal, maar Linked.farm merkt wel op dat men een evenwicht moet zoeken tussen de menselijke en de commerciële factor. Niet iedereen is voor elke rol geschikt en men moet natuurlijk minstens break-even draaien. 

Voor Linked.farm vormen deze tijden een wijze les voor de toekomst. We moeten het coöperatieve gedachtengoed veel verder doordrijven en minder vrijblijvend maken om zo een zelfredzaam voedselsysteem te creëren. En hierin kan de coöperatieve vorm een sterke katalysator voor zijn. 

Zit jij ook met vragen?  Neem vrijblijvend contact met Febecoop Vlaanderen – Brussel op via mail (p.bosmans@febecoop.be of b.vangysel@febecoop.be) of via telefoon (02/500 53 08 of 02/500 53 10)

Bezoek zeker ook de site van Linked.farm: www.linked.farm.